Beskrivning
Varför ska man använda läsgåtor i undervisningen?
Läsgåtor engagerar elever och motiverar dem att läsa. Läsgåtor ger läsning ett syfte, där de måste förstå vad de läser för att kunna koppla ihop rätt text och bild och därmed lösa pusslet. Detta ger både lästräning, övning i läsförståelse och arbete med ordförråd.
Hur arbetar jag med läsgåtor?
Läsgåtor kan användas som en enda aktivitet där eleverna arbetar individuellt, med en separat bildtavla och tillhörande textkort. Eleven läser sedan ett textkort i taget och försöker ta reda på vilken bild gåtan tillhör. Textkorten placeras på bilderna på tavlan när pusslet löses.
Du kan också använda materialet som ett spel mellan 2-4 elever. Om du spelar spelet måste alla textkort i spelet ha samma färg. För att spela behöver varje elev ett eget bildark. Alla tillhörande textkort ligger med texten nedåt. När det är en elevs tur, tar eleven upp ett textkort och läser det högt. Om texten passar lägger eleven textkortet på sitt bildark, om texten inte passar läggs kortet tillbaka på bordet och det är nästa elevs tur. Den elev som först fyllt sitt bildark vinner.
Recensioner
Det finns inga recensioner än.