
CENTRALT INNEHÅLL SVENSKA
Läsa och skriva
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Grundläggande textbearbetning.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Alfabetet och alfabetisk ordning
Tala, lyssna och samtala
Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
Texter
Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.
Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Skillnader mellan tal- och skriftspråk.
Informationssökning och källkritik
CENTRALT INNEHÅLL SVENSKA SOM ANDRASPRÅK
Läsa och skriva
Läsriktning och sambandet mellan ljud och bokstav i jämförelse med andra språk eleven kan.
Grundläggande textbearbetning.
Handstil och att skriva med digitala verktyg.
Alfabetet och alfabetisk ordning.
Tala, lyssna och samtala
Att lyssna aktivt och återberätta viktiga delar av ett innehåll.
Att ge och ta emot muntliga instruktioner.
Texter
Några skönlitterärt betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.
Muntliga texter, till exempel radioprogram för barn och inlästa texter.
Texter som kombinerar ord och bild samt texter i digitala miljöer för barn.
Språkbruk
Språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel grafiska modeller.
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ordspråk och talesätt i jämförelse med andra språk eleven kan.
Skillnader mellan tal- och skriftspråk.
Informationssökning och källkritik
CENTRALT INNEHÅLL MATEMATIK
Taluppfattning och tals användning
Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.
Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
Tal i bråkform som del av helhet och del av antal samt hur delarna benämns och uttrycks som enkla bråk. Hur enkla bråk förhåller sig till naturliga tal.
Hur naturliga tal och enkla tal i bråkform används i elevnära situationer.
De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.
Algebra
Matematiska likheter och likhetstecknets betydelse.
Obekanta tal och hur de kan betecknas med en symbol.
Enkla mönster i talföljder och enkla geometriska mönster samt hur de konstrueras, beskrivs och uttrycks.
Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.
Geometri
Vanliga lägesord för att beskriva föremåls och objekts läge i rummet.
Grundläggande geometriska tvådimensionella objekt samt objekten klot, kon, cylinder och rätblock. Egenskaper hos dessa objekt och deras inbördes relationer. Konstruktion av geometriska objekt.
Jämförelser och uppskattningar av storheter. Mätning av längd, massa, volym och tid med vanliga nutida och äldre måttenheter.
Skala vid enkel förminskning och förstoring.
Symmetri i vardagen och hur symmetri kan konstrueras.
Sannolikhet och statistik
Slumpmässiga händelser i konkreta situationer.
Enkla tabeller och diagram och hur de används för att sortera data och beskriva resultat från undersökningar, såväl med som utan digitala verktyg.
Samband och förändring
Proportionella samband, däribland dubbelt och hälften.
Problemlösning
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
CENTRALT INNEHÅLL ENGELSKA
Kommunikationens innehåll
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där engelska används.
Lyssna och läsa – reception
Tydligt talad engelska och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
Enkla dialoger och samtal.
Filmer och dramatiserade berättelser för barn.
Sånger, ramsor, dikter och sagor.
Ord och fraser i närmiljön, till exempel på skyltar, i reklam och andra enkla texter.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion
Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift.
Enkla samtal.
Sånger, ramsor och dramatiseringar.